Τρίτη, Δεκεμβρίου 22

Χριστουγεννιάτικες μπύρες: Μία αντιδραστική θεώρηση της βιομηχανίας των γιορτών


Mας αρέσει το θείο ποτό, ναι. Το δηλώνουμε σε κάθε ευκαιρία.
Ποια είναι όμως η θέση του μέσα στη βιομηχανία των Χριστουγέννων, σ' αυτό το υπέροχο σκηνικό "αγάπης" και ευκαιριακής αρπαχτής;
Όπως ο κάθε παραγωγός ή πωλητής προσπαθεί να δώσει ώθηση στο προϊόν του - τα εμπορικά κέντρα ντύνουν Αϊ Βασίληδες για να προσελκύσουν τα παιδάκια στον καταναλωτισμό, τα ζαχαροπλαστεία σταματάνε τα γαλακτομπούρεκα και φτιάχνουν μελομακάρονα και κουραμπίεδες, τα σεξομάγαζα πουλάνε γυναικείες άκρως αποκαλυπτικές στολές Santa Claus με κόκκινο σκούφο κ.ο.κ.- έτσι και οι ζυθοποιοί δίνουν το δικό τους "παρών" σ' αυτό το κερδοφόρο πανηγύρι που έχει στόχο το -επαπειλούμενο από τον Παπακωνσταντίνου- δώρο μας.
Φτάνει να βάλουν έναν χοντρό Αγιο Νικόλαο με γενειάδα, να ντύσουν την ετικέτα με πιασάρικες λέξεις όπως Noel ή seasonal και να ρίξουν λίγο αλκοόλ παραπάνω γιατί, ως γνωστόν, τα Χριστούγεννα έχει ψοφόκρυο στο δυτικό κόσμο.
Το αποτέλεσμα φυσικά δεν είναι ανάλογο των προσδοκιών γιατί λίγοι είναι οι ζυθοποιοί που δίνουν ιδιαίτερο βάρος στην αγορά των Χριστουγέννων, η οποία είναι ως επί το πλείστον επιφανειακή, στερείται σοβαρής έρευνας από τον καταναλωτή και στηρίζεται στο ανούσιο εφέ.
Πίνοντας την καφέ χριστουγεννιάτικη Fischer (όχι το πράσινο σκουπίδι του Κηφισού), προς στιγμήν ήμουν έτοιμος να γράψω μία εξαίρεση και να πω ότι μία μετριότατη μπύρα έβγαλε μία καλή χριστουγεννιάτικη. Δυστυχώς όμως μετά τα πρώτα 150-200 ml διαπίστωσα ότι η πολλή ζάχαρη είναι ωραία μόνο στις πρώτες γουλιές. Όσο κατεβαίνει, βαραίνει στο λαιμό.
Για τη χριστουγεννιάτικη Πειραϊκή δεν χρειάζεται να το αναλύσουμε πολύ. Ελαφριά, μεσογειακή, άνευρη και χωρίς λόγο ύπαρξης, όταν οι υπόλοιπες ετικέτες της εταιρείας κινούνται άνω του μετρίου, έχουν κερδίσει καμπόσο respect ρε παιδί μου.
Aς μείνω λοιπόν στην Βush Noel από το Διαδίκτυο, την οποία βάζω στο ποτηράκι tester που παρήγγειλα από το ebay. Κι αυτή πάλι, θέλει συζήτηση εάν είναι καλύτερη από την ομόσταβλή της 12άρα.
Για αυτά τα Χριστούγεννα, προτείνω λοιπόν ανεπιφύλακτα σε όλους, αντί για χριστουγεννιάτικες μπύρες, αγορά μπυρο-ομολόγων με εξασφαλισμένη απόδοση τον Φλεβάρη που τα ταξίδια είναι φτηνότερα και η εποχή τραβάει ακόμη πολλούς βαθμούς αλκοόλ. Έχουν άλλωστε αξιολογηθεί με ΑΑΑ+ από τους Μoody's, τους Goody's και όλο το κακό συναπάντημα.

Κυριακή, Δεκεμβρίου 13

Αυτοδιαχειριζόμενο μπυροστέκι

Μπορεί να φανεί ακραίο σε πολλούς, αλλά για μένα αποτελεί λύση.
Ενα "μπυρορεσάλτο" ανυπάκουο στους φαιδρούς νόμους της αγοράς, με πολλή αυτοδιαχείριση, καλή διάθεση και χωρίς πετρέλαιο για σόμπα ή εντριβές...


An oppressive government is more to be feared than a tiger, or a beer.
Confucius

Δευτέρα, Δεκεμβρίου 7

Καληνύχτα και καλή τύχη…




Αναρωτιέμαι μερικές φορές, πόση αντοχή μπορεί να έχει ένας άνθρωπος απέναντι στον παραλογισμό και την ασυδοσία γύρω του. Έχοντας λοιπόν ταξιδέψει αρκετές φορές στο εξωτερικό έχω καταλάβει ότι η Ελλάδα, είναι μόνο για διακοπές.

Σήμερα θέλω να εξομολογηθώ τον πόνο μου. Μας έτυχε να ζούμε σε μια χώρα με πλούσια ιστορία, γεμάτη φιλοσοφία, τέχνες, πολιτισμό, υπέροχο κλίμα και μαγευτικά τοπία και τελικά το μόνο που έχουμε κρατήσει είναι οι κακές συνήθειες δυτικών και ανατολικών ‘επιρροών’. Χλευάζουμε όλους τους άλλους: Tους ευρωπαίους, τους αμερικανούς, τους γείτονες μας, αδυνατώντας να καταλάβουμε ότι όλοι, μάς έχουν ξεπεράσει. Ο έλληνας πλέον στο εξωτερικό, είναι μια γραφική φιγούρα "εξυπνάκια" εμποράκου που πουλάει φύκια για μεταξωτές κορδέλες.

Φίλοι, όλος ο κόσμος εχει πάει μπροστά και εμείς... κινούμαστε όπισθεν ολοταχώς.

Βρεθήκαμε στην υπεροχή από όλες τις απόψεις Brugge, επ’ευκαιρία του Φεστιβάλ Μπύρας. Ευτυχώς που εκεί το Φεστιβάλ ήταν πραγματική γιορτή. κι εδώ είναι που σημειώνω και την πρώτη μεγάλη διαφορά με τα ελληνικά πανηγύρια. Βρισκόμενοι λοιπόν στην γαλήνια Μπρούζ ή Μπρυζ, όπως προτιμούμε εμείς, για ακόμα μια φορά αντιληφθήκαμε ότι το χρήμα του καταναλωτή αφενός έχει αξία και αφετέρου δεν έχει ανταποδοτικότητα μόνο στο προϊόν που αγοράζεις άλλα και στο σεβασμό των καταστηματαρχών, των εμπόρων, των πλανόδιων πωλητών, των ξενοδόχων ακόμα και των οδηγών ταξί.

Ας ξεκινήσω από το 4 αστέρων ξενοδοχείο με ευρωπαϊκό και αμερικανικό πρωινό που κόστιζε σε ειδική περίοδο ελέω Φεστιβάλ 29€ το άτομο για δωμάτιο 15 μ² με δορυφορική τηλεόραση και μπάνιο en suite.

Τι θα βρίσκαμε στην Ελλάδα με τα ίδια χρήματα; Ίσως ημιδιαμονή σε ξενοδοχείο 2 αστέρων χωρίς πρωινό, με ποικιλία τηλεοπτικών προγραμμάτων αναπαραγωγής δίποδων θηλαστικών και ίσως αναμνηστική δωρεάν προβολή στο sextube.

Επιγραμματικά, στο Φεστιβάλ υπήρχε στην είσοδο χάρτης με όλα τα περίπτερα των εκθετών, αναλυτικό βοηθητικό βιβλιαράκι σε 3 γλώσσες με όλες τις μπύρες που υπήρχαν, και υπόμνημα με τα επιμέρους χαρακτηριστικά της καθεμίας. Το δοκιμαστικό ποτήρι κόστιζε 3,00 € και κάθε μάρκα μόλις 1,25€.

Τι έχουμε στην Ελλάδα; Είσοδο 10€ σε αντίτιμο για την decadence ψυχαγωγία από καλλιτέχνες που δεν βρίσκουν δουλειά ούτε σε ρεπορτάζ δελτίου ειδήσεων του STAR (το οποίο ενίοτε είναι ιδιαίτερα ψυχαγωγικό). Πλανόδιους εστιάτορες που προσφέρουν κατεψυγμένο κότσι-Godzilla σε τιμή έκπληξη (τα νοσήλια δεν περιλαμβάνονται στο κουβέρ) και μπύρα στην τιμή φιάλης Chateau Lafite, ποικιλίας 1787.

Ας συνεχίσω με τα super-market (πλούσια η νεοελληνική;). Rochefort 8 1.39€, 3 Karmeliet με ποτήρι 12,99€, Kasteel 1.37€, Mc Chouffe 1.37€, 2 Westmalle με ποτήρι 7,89€, 2 Orval με ποτήρι 8,72€, Straffe Hendrik 1.36€, Πακέτο Piraat * Bornem Tripel+Dubel * Gulden Draak * Bruegel * St Augustijn 8.29€.

Δεν είναι τυπογραφικό ειναι όντως 8,29€.

Τι αγοράζουμε στην Ελλάδα σε αντίστοιχες τιμές; 1.5 lt Coca Cola ή μία Amstel Bock. Και δώρο με τη συσκευασία χριστουγεννιάτικο σκουφάκι του Αη Βασίλη.

Στην υγειά μας παιδιά.......!!

Τετάρτη, Δεκεμβρίου 2

Brugge ** Ένα Παραμύθι για Μεγάλα Παιδιά


Μια φορά και ένα καιρό ήταν μια παρέα φίλων που αγαπούσαν την μπύρα. Έμαθαν λοιπόν ότι στο χωριό τους, την Αθήνα, κάποιοι κακοί άνθρωποι την εμπορεύονταν σε εξωφρενικές τιμές. Αποφάσισαν, λοιπόν, να χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία ώστε να αναζητήσουν πληροφορίες για το αγαπημένο τους ποτό. Δεν πέρασε χρόνος πολύς και ανακάλυψαν ότι σε μια περιοχή, εκεί στην μέση της Ευρώπης, υπάρχει μια χώρα που λέγεται Βέλγιο, και εκεί κάποιοι παππούληδες με στολές -τραπιστές ονομάζονται- ασχολούνται με την παραγωγή μπύρας. Αποφάσισαν λοιπόν ότι θα πρέπει να ταξιδέψουν ως εκεί για να ανακαλύψουν περισσότερα.

Συγκέντρωσαν τις οικονομίες τους, λίγα ρουχαλάκια και πολλή διάθεση και αναχώρησαν με προορισμό την πόλη Μπρυζ στο Βέλγιο. Το ταξίδι το έκαναν με το αεροπλάνο, ένα μεταφορικό μέσο πολύ γρήγορο, εξυπηρετικό και διασκεδαστικό, γιατί πετάει στον ουρανό πάνω από τα σύννεφα και μπορεί κανείς να δει το κόσμο από πολύ ψηλά. Φτάνοντας λοιπόν στην Μπρυζ, ανακάλυψαν ένα κόσμο διαφορετικό. Μια πόλη ανθρωπινή, με σεβασμό για τους κάτοικους, με πάρκα, ποταμάκια και μια μεγάλη πλατεία στο κέντρο. Εκεί στην άκρη της πλατείας κάτω από το μεγάλο καμπαναριό σε μια μεγάλη αίθουσα είχαν συγκεντρωθεί άνθρωποι από πολλά ξένα μέρη.

Έκτος από τους παππούληδες που έφτιαχναν μπύρα με συγκεκριμένο παραδοσιακό τρόπο, υπήρχαν και άλλοι κύριοι και κύριες που ασχολούνταν με την παραγωγή και διάθεση μπύρας. Είχαν συγκεντρωθεί για να παρουσιάσουν τα προϊόντα τους, να δώσουν την ευκαιρία στην παρέα μας, και σε άλλες παρέες να γευτούν μια ευρύτατη ποικιλία ειδών μπύρας σε χαμηλές τιμές. Και όχι μόνο αυτό, αλλά εκεί ανακάλυψε η παρέα μας ότι η μπύρα είναι φθηνή και ο κόσμος δεν χρειάζεται να δουλέψει ένα μεροκάματο για να πάει να πιει το ποτό του σε μπυραρία όπως στην Ελλάδα.

Στο ξενοδοχείο που μείναμε, μας έδωσαν χάρτες και μας πληροφόρησαν για τα σημαντικά δρώμενα και αξιοθέατα πάντα με το χαμόγελο, ενώ ποτέ δεν αρνήθηκαν να απαντήσουν στις ερωτήσεις μας. Επειδή δεν γνωρίζαμε καλά τη γλώσσα τους, μας μίλησαν στα Αγγλικά, και ό,τι δεν ήξεραν με βεβαιότητα, το επιβεβαίωναν με άλλους ντόπιους.

Όταν πήγαμε να αγοράσουμε σοκολάτες, -γιατί μας αρέσουν και εδώ που τα λέμε σε ποιον δεν αρέσουν- μας έδωσαν πρώτα να δοκιμάσουμε ένα γλυκό κέρασμα και μετά, με ένα χαμόγελο, μας ευχαρίστησαν που τους προτιμήσαμε για τις αγορές μας.

Κάτω από το γραφικό καμπαναριό, μπαίνοντας στον προθάλαμο της έκθεσης ενημερωθήκαμε από ένα χάρτη για τους εκθέτες, και πήραμε το δωρεάν περιοδικό παρουσίασης του Φεστιβάλ μαζί με το υπόμνημα για τις μπύρες και ξεκινήσαμε να δοκιμάζουμε. Περιμέναμε υπομονετικά τη σειρά μας στα περιπτερά, και ευχαριστηθήκαμε το ποτό μας ανάμεσα σε πολλούς ξένους που σεβόμενοι τους γύρω τους κουβέντιαζαν πολιτισμένα και κυρίως χαμηλόφωνα.

Εκεί η παρέα μας συνάντησε και μια άλλη παρέα, από ένα άλλο ελληνικό χωριό. Όλοι μαζί, τα παιδιά του all4beer και εμείς του GreeksforBeer, ενώσαμε το κέφι μας, τη διάθεση για συζήτηση, την αγάπη μας για τη μπύρα και τις αντιθέσεις που διακρίνει ο ουρανίσκος του καθενός και ήπιαμε στην υγεία μας.

Την επόμενη ημέρα, αφού κάναμε μια βόλτα στην όμορφη πόλη, περάσαμε πάλι από το Φεστιβάλ και δοκιμάσαμε και άλλες μπύρες, αφού τέτοιες καλές ευκαιρίες σπάνια έχουμε την δυνατότητα να εκμεταλλευτούμε. Κάναμε τα ψώνια μας και διαπιστώσαμε ότι οι έμποροι είχαν μεγάλη διάθεση να μας εξυπηρετήσουν και έδειχναν σεβασμό για τα χρήματα που δίναμε για το εμπόρευμα τους.

Επιστρέψαμε στη χώρα μας, με τη χαρά της εμπειρίας και την μελαγχολία για την κατάσταση που θα καλούμασταν ξανά να αντιμετωπίσουμε. Έζησαν όμως όλοι καλά... και εμείς καλύτερα.

Σας φάνηκε σαν παραμύθι;

Η πραγματικότητα πολλές φορές ξεπερνά τη φαντασία, ευτυχώς!